Albin geschiedenis

In het begin van de vorige eeuw, zo rond 1900 , begon de Zweed Erik Larsson (al op 16 jarige leeftijd) met het ontwerpen van verbrandingsmotoren. Eerst voor algemene (stationaire) toepassingen zoals waterpompen, later ook voor boten. Hij richtte het bedrijf Albin Motor te Kristinneham op, in het zuiden van Zweden.

In de jaren ’70 is er een dochteronderneming van Albin Zweden in Nederland opgezet. Dit verklaart het grote aantal Albin motoren in Nederland. Een logisch gevolg daarvan is dat de meeste Albin motoren in Nederland de typen zijn die vanaf die tijd geproduceerd werden, te weten de O series, de AL series en de AD series. Zo nu en dan kom ik nog wel eens een ouder of ander type Albin motor tegen, vaak zijn deze motoren met de import van Scandinavische boten in Nederland gekomen.

De Nederlandse dochteronderneming van Albin Motor Zweden heeft van 1968 t/m 1996 bestaan onder de naam Albin Nederland BV. In Maart 2014 is de heer Joosten, de oprichter van Albin Nederland BV, op bezoek geweest in onze werkplaats. Een hele eer!

In 1981 is Albin Zweden geëindigd in een faillissement. Volvo Penta heeft nog enkele jaren de één en twee-cilinder Albin motoren geproduceerd , maar heeft dat niet lang volgehouden. In 1995 is de onderdelenvoorraad en productie overgenomen door Forsmarin Zweden, nu Albin Motor & Fashion Sweden AB. Dit bedrijf bestaat nu nog steeds. Dankzij de inspanningen van dit bedrijf worden vandaag de dag nog nagenoeg alle motoronderdelen van de meestvoorkomende Albin benzine en dieselmotoren nieuw geproduceerd.