Gastenboek

Heeft u tips, vragen of opmerkingen over de site? Of wilt u een reactie achterlaten? Hier kan het allemaal.

Wanneer u een vraag heeft, of bijvoorbeeld een prijsopgave wilt, kunt u het beste een e-mail sturen of bellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties

  1. jan de groot

    Maarten, ik heb sinds 3 jaar een oude Sagasloep met een 1970 Albin o22 op benzine. Probleem is de laatste tijd dat de motor steeds, maar met name bij warm weer , na verloop van tijd afslaat en daarna na ca. een half uur weer loopt.Een neef van mij zegt dat dit aan schrale benzine (ik doe er geen Wynn’s bij ) ligt gecombineerd met de messing vlottertjes in de carburateur, omdat de brandstof zo te veel vervuilend wordt.
    Denk jij dat dit kan kloppen ?

  2. erik de koning

    goede morgen heer ik heb een albin o22 met weinig draaiuren mijn vraag is wat is zon motor waard wand wil er het liefst een diesel in zetten omdat 13pk voor een stalenj jacht van 10 mtr bij 2,5 een beetje wijnig is mijn opa heeft de motor in de jaren 70 nieuw gekocht heb er nog de aankoop bonnen bij mvg erik

  3. Marcel van der Meer

    hallo Maarten
    ik heb verleden jaar een stalen biesbosch kajuitzeilboot omgebouwd tot kajuitsloep.
    in deze boot ligt een goedlopende 021 waar ik het afgelopen seizoen heel veel mee gevaren heb.
    mijn vraag is het volgende,de motor staat op een soort zelf gefabriceerde rubbers(lijken wel rubbers van onder een wasmachine).
    nu vraag ik mij af of het niet beter is om de motor zonder rubbers te plaatsen aangezien de overbrenging naar de aandrijfas (25mm vet gesmeerd) ook een directe stugge aansluiting is.
    probleem tijdens het varen is namelijk dat ik moet zoeken naar een toerental om trillingsvrij te varen.
    voor de rest de vermelding dat de website een schat aan informatie is voor de albin bezitters.

    vr.gr.
    Marcel

    1. Maarten Klop

      Marcel,

      Helemaal correct; je kunt een motor ofwel volledig star opstellen, ofwel volledig flexibel. Niet al te zelden zien we een combi van deze twee, wat geen goed resultaat geeft. In geval van een Albin benzine motor (met relatief een geringe verbrandingsslag en dus ook relatief weinig motortrillingen) kun je deze prima ‘koud’ op de fundatie zetten, mits de fundatie voldoende zwaar & stijf uitgevoerd is.

      1. marcel

        dank voor je duidelijke uitleg.

        vr.gr.Marcel

  4. erik de koning

    hij loopt weer als een zonnetje bedankt mvg erik de koning

  5. erik de koning

    goede middag als eerste wil ik zeggen mooie site hebben jullie verder vind ik het wel jammer dat de antwoorden er niet bij komen.

    verder heb ik de vraag wat is de opening van de contaktpunten bij een albin o22 mvg erik

  6. Walter Ooms

    beste Maarten,
    In het verhaal over de keerkoppeling geef je aan dat minerale olie 10w30 gebruikt moet worden. Kan die olie ook gebruikt worden in het carter?
    Gaarne je reactie,
    Mvg
    Walter Ooms

  7. marco

    Mooie site maarten maar heb even een vraag een tijdje terug wat klokjes bij gekocht voor mijn o 21 maar zag nu op het type plaatje 43865 staan weet jij misschien ongeveer welke leeftijd hij heeft gr marco

  8. Martin Brouwer

    Hoi Maarten,
    Gefeliciteerd met de nieuwe en fraaie website van Albinmotor.nl.
    Ook leuk om te zien dat ‘mijn’ Volvo MB10A prominent op de startpagina staat.
    Zeer tevreden of jouw proffesionele aanpak om dit machientje weer helemaal top te maken.
    Het is starten en lopen en dan een genot om deze ouwe tweepitter te horen draaien.
    Inmiddels alweer de nodige uurtjes varen achter de rug met onze Zweedse Snipa.
    Deze revisie geeft weer voor vele jaren vaarplezier met een zeker gevoel.

    Groet,

    Martin Brouwer
    Papendrecht

  9. commandeur

    IK HEB TE KOOP EEN ALBIN DIEZEL
    TYP AD-2 GEREVISEERD SERIE NR 2
    MOTOR NR 42563 MET KEERKOPPELING
    SCHROEF EN DROGE UITLAAT

  10. Wim

    Vorig jaar heb ik hier een oude Albin keerkoppeling gekocht.
    Deze is achter een oude Farymann geplaatst.
    Werkt perfect!

  11. fred westerink

    hoi maarten.
    ik heb vorig jaar een albin 041 bij jouw geruild.
    nu heb ik de philips 6v startmotor laten reviseren, helaas brand deze nu door als ik hem terugplaats in de boot met een 12 v systeem
    kan jij mij vertellen hoe dit kan en hoe dit op te lossen is zonder een 6 v systeem te moeten aanleggen.
    bvd fred

  12. wesley

    hallo ik heb een kajuit kruissertje van 7 meter. hierin lecht een albin 021 10pk. nou loopt de motor alleen maar met de choke dicht hiermee blijft hij in zijn vooruit net lopen 5km per uur. al is de carburateur al schoongemaakt en ook de tank en brandstof filter maar nog steeds het probleem niet verholpen iemand nog enig idee wat het probleem is (zelf denk ik dat de carburateur niet goed is) of kan het nog wat anders zijn.

    wesley

    1. Boris Ellens

      Beste Wesley,

      ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem met mijn albin 021. Wanneer de motor heet wordt, valt deze plotseling uit en moet ik een half uur wachten (afkoelen). Heb je het opgelost? Ik ga er een andere caberateur opzetten.

      heb je nog tips?

      Boris Ellens

      1. Hendrik Flohil

        Hoi Boris .

        ik ken het probleem gewoon de vlotter vervangen van de carburateur de oude vlotters zijn niet geschikt voor de huidige benzine .
        als je messing vlotters plaatst is het probleem over

  13. Hennie

    Dag,
    Op wat voor kosten moet ik rekenen voor het reviseren van een Alwin O21?
    Alvast dank voor de reactie.
    Groet,
    Hennie

  14. Ton Weber

    Hallo Maarten ,
    Ik heb een aantal vragen aan je. Ik heb een albin 021 en heb daar eerverleden jaar bij jou een nieuwe carburateur gekocht en ontsteking laten reviseren . Deze zijn nog steeds prima . Het volgende is m’n motor wordt behoorlijk warm (ong 75gr) . Als ik de waterkoeling wil ontkalken , waar moet ik dat mee doen?
    Tweede vraag, kan dat geen kwaad voor de waterpomp/impellor ?
    Laatste vraag, wat kost het me om de gehele motor te laten nakijken en te laten spuiten ,zodat ie er weer als nieuw uitziet en loopt?
    Mvg Ton

  15. klaas pater

    Geachte heer Klop beste Maarten,

    Mijn naam is Klaas Pater mede eigenaar van rederij de Nederlanden
    gevestigd op het Singel 279 te Amsterdam.
    Gaarne contact i.v.m. het aanstaande
    jubileum van Albin in Nederland.
    In April van dit jaar is het 90 jaar
    geleden dat de heer Siegfried Joosten
    op bovenstaand adres Albin Nederland
    oprichtte.
    Wij zijn voornemens daar enige aandacht aan te besteden.

    vriendelijke groet Klaas Pater.
    0646150377

    http://www.denederlanden.com

  16. Tim den Haan

    Hallo,

    Ik heb vorig jaar van een kennis een schuit gekregen met een albin ad 21 motor. Ik probeer nu te volgen hoe het koelwater door de motor stroomt omdat ik hier regelmatig problemen mee heb. Dwz water in de olie, door hevelen.. Ik heb ondertussen tips en advies gekregen hoe ik dat op zou moeten lossen. Mijn vraag is alleen nog, wordt het uitlaatspruitstuk ook gekoeld van deze motor? Mondt er bijvoorbeeld een koelkanaal van de motor uit in het spruitstuk? Als dit het geval is kan je toch nooit helemaal voorkomen dat het koelwater bij stilstand en geopende uitlaatklep terugloopt? Ik snap dat stukje niet. Kunt u mij dat vertellen?

  17. tom smit

    Hallo maarten, heb vd zomer een deelrevisie aan mn 041 gedaan. Motor is ontsludged, klepgeleiders vernieuwd, stoters gevlakt, zittingen opgehaald, kleppen opgeknapt, alle pakkingen vernieuwd etc etc. Dit alles en mede dankzij jouw adviezen is t weer een fijne motor geworden. Tip! Heb een transistorontsteking van een vw golf(bj’87) gemonteerd deze is vrij gemakkelijk aan te passen. Gr tom smit

    1. Eddy

      Dag, ik heb hetzelfde gehad en nog. Oorzask in het eerste geval dat in het spruitstuk van de uitlaat deze was verrot van binnen. Dan loopt het water rechtstreeks nasr de kleppen. Dus water in olie. Maar ook als de kop niet meer vlak is het water wordt dan onder de koppakking door al is het een hondertste mm. Water op de zuigers en kleppen.. Bij veel water loopt hij niet meer. Weinig water verliest hij ook druk en olie ook wit.
      Dus kop laten vlakken is een eerste pre.

      Groet Eddy

  18. h.flohil

    Hoi Maarten wat een goeie side hebben jullie

  19. Harm Haarlem

    Hoi Maarten,
    M’n Albin O21 loopt prima, en oliedampen – zie eerder bericht – waren van imal waar ik bougies mee had losgewerkt.. Vandaag wilde ik varen maar koelwater temperatuur liep snel op tot boven honderd graden. Ik heb thermostaat eruit gehaald om schoon te maken en testen (opent inderdaad niet in kokend water) Wat me opviel was dat (naast veel roest en roestbrokjes) het koelwater niveau zakte kijkend in opening waar thermostaat uit kwam. Telkens als ik water van bovenaf vulde zakte het niveau weer. Klopt dat wel? Zo nee, wat zou oorzaak kunnen zijn? Waar loopt water heen? Alvast dank voor reactie. Als ik thermostaat nodig heb laat ik van me horen. Harm

  20. ria hondelink

    heb een albin 021 motor nodig
    heb eventueel oude motor voor onderdelen
    ria