Revisie

CarburateurCilinderblokOntstekingKeerkoppelingKoelsysteemStartmotor/Dynastarter

Wat is nu precies een revisie?

In het kort houdt een complete revisie in dat alle slijtagegevoelige delen in de motor worden vernieuwd. Alle bewegende delen in een verbrandingsmotor zijn in meer of mindere mate slijtagegevoelig. Bij revisie worden spelingen teruggebracht naar fabriekstoleranties. Dit gebeurt ook met de ontsteking, de carburateur, de startmotor of dynastarter, of deze componenten worden in zijn geheel vernieuwd. Alleen dan is sprake van een revisie. Worden bepaalde delen van de motor niet gereviseerd omdat ze nog niet aan revisie toe zijn dan spreken we van een deelrevisie of reparatie. De term restauratie betekent dat de motor in de originele staat hersteld wordt. Bij revisie of reparatie hoeft dit niet het geval te zijn.

Vaak wordt de term revisie misbruikt. Echte revisie is veel meer dan alleen maar een paar onderdelen vervangen of het aanbrengen van een nieuwe laag verf.  Echte revisie is niet goedkoop; nieuwe onderdelen worden ik relatief kleine series geproduceerd, en revisie is arbeidsintensief. Specifieke kennis en vooral veel ervaring is nodig om bijvoorbeeld magneetontstekingen, carburateurs en waterpompen vakkundig te kunnen reviseren. Het begrip revisie wordt verder uitgelegd op deze en de onderliggende pagina’s, aan de hand van duidelijke foto’s.

Wanneer u uw motor brengt voor revisie wordt eerst de motor eerst ontdaan van vuil, roest en oude verflagen. Dit gebeurt door middel van zandstralen of chemisch ontlakken.  Kwetsbare appendages op de motor zoals de ontsteking, carburateur, en starter worden voor deze operatie verwijderd. Alle onderdelen worden afzonderlijk gereinigd en visueel geïnspecteerd maar vooral gemeten op schade en slijtage. Dit meten is uitsluitend correct uit te voeren met behulp van goed meetgereedschap waarbij tot op 1/100 mm nauwkeurig gemeten kan worden!