Revisie

Wat verstaan we onder de term ‘revisie’ ?

In het kort houdt een complete revisie in dat alle slijtagegevoelige delen in de motor worden vernieuwd. Alle bewegende delen in een verbrandingsmotor zijn in meer of mindere mate slijtagegevoelig. Bij revisie worden spelingen teruggebracht naar fabriekstoleranties. Dit gebeurt ook met de ontsteking, de carburateur, de startmotor of dynastarter, of deze componenten worden in zijn geheel vernieuwd. Alleen dan is sprake van een revisie. Worden bepaalde delen van de motor niet gereviseerd omdat ze nog niet aan revisie toe zijn dan spreken we van een deelrevisie of reparatie. De term restauratie betekent dat de motor in de originele staat hersteld wordt. Bij revisie of reparatie hoeft dit niet het geval te zijn.

Vaak wordt de term revisie misbruikt. Revisie is veel meer dan alleen maar een paar onderdelen vervangen of het aanbrengen van een nieuwe laag verf.  Motor revisie is niet goedkoop; nieuwe onderdelen worden in relatief kleine series geproduceerd, en revisie is arbeidsintensief. Specifieke kennis en vooral ervaring is nodig om bijvoorbeeld magneetontstekingen, carburateurs en waterpompen vakkundig te kunnen reviseren. Het begrip revisie voor alle specifieke delen van de motor wordt verder uitgelegd op deze website, aan de hand van duidelijke foto’s.

Wanneer u uw motor brengt voor revisie wordt eerst de motor eerst ontdaan van vuil, roest en oude verflagen. Dit gebeurt door middel van zandstralen of chemisch ontlakken.  Kwetsbare appendages op de motor zoals de ontsteking, carburateur, en starter worden voor deze operatie verwijderd. Daarna wordt de motor tot op het laatste onderdeeltje gedemonteerd. Alle onderdelen worden afzonderlijk gereinigd en visueel geïnspecteerd maar vooral gemeten op schade en slijtage. Dit meten wordt gedaan met meetgereedschap waarbij tot op 1/100 mm nauwkeurig gemeten kan worden.

Ga naar: CarburateurCilinderblokOntstekingKeerkoppelingKoelsysteemStartmotor/Dynastarter – Brandstofsysteem (diesel)