Ontsteking

IMG_20150419_155616

IMG_20150622_215831

Albin benzine motoren kunnen zijn uitgerust met stroomverdeler (batterijontsteking) of met magneetontsteking.

Stroomverdeler (batterijontsteking)
De volgende typen stroomverdelers komen voor op de Albin benzinemotoren:

  • Bosch JF2 0231 109 014 (O-22, O-21)
  • Bosch VE 4 C300 (O-41, O-411)

De volgende typen stroomverdelers komen voor op de Volvo Penta MB10a:

  • Bosch JF2 0231 109 014 (vroege productie)
  • Bosch F2 0231 109 015 (late productie)

Bij revisie van de stroomverdeler worden slijtagegevoelige onderdelen als contactpunten, rotor, condensator, verdeelkap, bobine en bougiekabels vervangen. Het vervroegingsmechanisme wordt geinspecteerd op schade en gecontroleerd op goede werking, en indien nodig gerepareerd. Indien nodig worden de lagers van de verdeler as vervangen en de axiaalspeling en asafdichtingen worden hersteld.

Een stroomverdeler is eenvoudig in onderhoud maar helaas worden onderdelen schaars. Voor de mechanische centrifugaal vervroeger is vrijwel niets meer nieuw te krijgen. Daarom hebben we als vervanger een elektronische 123-Ignition ontwikkeld.

Magneetontsteking
De volgende typen magneetontsteking komen voor op de Albin benzinemotoren:

  • SEM EY-1R 33 (O-11)
  • SEM EY-2R 36 (O-21)
  • SEM EX-2L1 (AL-23)
  • SEM EX-4L (O-41, O-411)

De magneetontsteking (ook wel bekend als ‘afslagmagneet’) is ontwikkeld in de tijd dat motoren nog met de hand werden gestart. Een magneetontsteking heeft geen stroom vanuit een accu nodig om te kunnen werken en is zelfvoorzienend.

Bij veel mensen heeft de magneetontsteking helaas vaak onterecht een slechte reputatie. Na 50 jaar (of meer) trouwe dienst is het niet vreemd dat  de magneetontsteking revisie behoeft. Veel voorkomende problemen zijn:

  • Doorslaan van de wikkelingen van de ontstekingsspoel
  • Verzwakte ankermagneet
  • Doorslaan van de sleepringen van de bakkelieten verdeler
  • Versleten of vast zittende koolborstels
  • Beschadigde bedrading (inwendig)
  • Het inbranden van de contactpunten
  • Drooggelopen  en / of versleten lagers
  • Aantasting door vocht
  • versleten impulsstarter
  • Verkeerde bougiekabels en / of bougiekappen
  • Schade aan de contactbreker

Het meest bekende symptoom van een niet meer goed werkende magneetontsteking is wanneer de motor gaat inhouden bij goed doorgewarmde motor, terwijl bij koude motor de problemen weer verdwijnen. Een eenvoudige test om het probleem te lokaliseren, is om een natte doek om het huis van de ontsteking te wikkelen op het moment dat het probleem zich voordoet. Nemen de problemen plotseling af, dan is de magneetonsteking waarschijnlijk aan revisie toe.

De revisie van een magneetonsteking is specialistenwerk en besteden we uit. Bij revisie wordt de ontstekingsspoel opnieuw gewikkeld, de ankermagneet wordt opgesterkt, de contactpunten gevlakt of opnieuw opgesoldeerd, de lagers vervangen, de condensator wordt vervangen, de bougiekabels en kappen worden vervangen, en de bakkelieten verdeler met daarop de sleepringen wordt verbust om massa sluiting te voorkomen.  Ook het mechanisme van de impulsstarter (klik-klak) wordt gereviseerd. Omdat de meeste onderdelen van de magneetontsteking niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, worden ruildelen gebruikt als bepaalde onderdelen van de magneetontsteking niet meer hergebruikt kunnen worden. De magneetonsteking wordt op deze manier weer in originele staat hersteld en is weer voor jaren een betrouwbaar stukje techniek.

Ondanks dat we de magneetontsteking nog goed kunnen reviseren kan ook hier worden gekozen voor een vervangende  elektronische 123-Ignition.

Vaak zien we magneetontstekingen tegen die zijn ‘verbouwd’ door de interne spoel te vervangen door een externe bobine. Het huis van de ontsteking raakt dan beschadigd, de spoel is vaak verdwenen en de contactpunten branden sneller in dan normaal omdat de bobine en condensator niet goed op elkaar afgestemd zijn. Daarnaast is de ontsteking niet meer 100% vocht dicht, wat essentieel is voor een blijvende goede werking van de ontsteking. Kortom, niet modificeren maar reviseren.

Op de oudere typen Albin motoren (O-1, O-2, O-4) kunnen andere typen magneetontsteking (Bosch) gemonteerd zitten dan hierboven genoemd. Ondanks dat dit niet zo vaak voorkomt kunnen we deze ook voor u reviseren.