Startmotor & dynamo

Albin benzine motoren kunnen zowel zijn uitgevoerd met een dynastarter (gecombineerde dynamo en starter) of met een startmotor in combinatie met een losse dynamo.
Albin diesel motoren zit standaard uitgevoerd met een startmotor en een losse dynamo.
De Volvo Penta MB10a is standaard uitgevoerd met een dynastarter.

Dynastarter
De dynastarter is ontworpen als gecombineerde dynamo en starter.  Door middel van één, maar meestal twee V-snaren is er een overbrenging naar het vliegwiel van de motor, welke kan worden gebruikt om de motor te starten maar ook om de accu op te laden. Een dynastarter is compact en neemt weinig ruimte in ten opzichte van een losse startmotor en dynamo. Echter is vanwege zijn constructie de laadcapaciteit gering, maar voldoende om de start accu bij te laden en bijvoorbeeld de boordverlichting van stroom te voorzien.

Bij een dynastarter hoort altijd een laadstroom regelaar en een startrelais. Vroeger waren deze gecombineerd in één unit, tegenwoordig zijn deze enkel verkrijgbaar als losse units.

Op de Albin motoren waarbij een dynastarter gemonteerd zit, werd vanuit de fabriek een Bosch 14V / 11A dynastarter geplaatst. Ditzelfde geldt voor de Volvo Penta MB10A, met uitzondering van de vroegere producties, daar zat een SIBA dynastarter op gemonteerd.

Bij een 12V / 11A dynastarter is het advies om de start accu niet groter te kiezen dan 45Ah, om eventueel langdurig laden op vollast te voorkomen (de dynastarter kan dan te heet worden en inwendig verbranden).

Veel voorkomende (ouderdoms)problemen met dynastarters zijn:

  • Kortsluiting in de bedrading van de veldwikkelingen
  • Versleten koolborstels
  • Versleten en/of ingelopen collector
  • Versleten kogellagers
  • Beschadigde veldaanslutingen
  • Sluiting in het anker
  • Defecte laadregelaar
  • Defect startrelais
  • Vochtschade

De dynastarter kan worden gereviseerd door het anker te reviseren of indien nodig te vervangen, de velden opnieuw te wikkelen en te bandeleren, de veldaansluitingen en bedrading inwendig te vernieuwen en de lagers en koolborstels te vervangen. Vaak is het voordeliger om een nieuwe dynastarter te plaatsen. Vandaag de dag zijn het vooral imitatie merken die in de handel verkrijgbaar zijn (denk aan Efel, Delco, etc.).

Wanneer uw Albin een met de hand gestarte variant betreft, is het in de meeste gevallen mogelijk om deze om te bouwen naar elektrisch gestart door middel van een dynastarter ombouwset. Informeert u vrijblijvend naar de mogelijkheden hiervoor.

Startmotor
De volgende typen startmotoren komen voor op Albin motoren:

  • Bosch EGD AL18 in 6V of 12V uitvoering (Albin O-11, O-21)
  • Bosch EGD AL32 in 6V of 12V uitvoering (Albin O-41, O-411)
  • Bosch 0 001 307 009 in 12V uitvoering (Albin AD-2, AD-21, vroege productie)
  • Bosch 0 001 311 051 in 12V uitvoering (Albin AD-2, AD-21, late productie)

Veel voorkomende problemen met startmotoren zijn:

  • Kortsluiting in de bedrading van de veldwikkelingen
  • Versleten koolborstels
  • Versleten en/of ingelopen collector
  • Versleten lagerbussen
  • Beschadigde veldaanslutingen
  • Sluiting in het anker
  • Defecte bendix
  • Defect startrelais
  • Vochtschade

Met name van de EGD typen startmotoren wordt niets meer nieuw gemaakt, en onderdelen worden schaars. Toch kunnen we deze startmotoren over het algemeen nog wel reviseren omdat we veel gebruikte onderdelen op voorraad hebben. De startmotor wordt gereviseerd door het anker te reviseren of indien nodig te vervangen, de velden opnieuw te wikkelen en te bandeleren, de veldaansluitingen en bedrading inwendig te vernieuwen , de bendix te reviseren, en de lagers en koolborstels te vervangen.

Omdat 6V systemen tegenwoordig minder gangbaar zijn, kan een 6V startmotor in 12V systeem gebruikt worden mits het startrelais is vervangen door een 12V exemplaar en de starter uitsluitend kortdurend gebruikt wordt (dus niet langdurig doorstarten). Gebeurt dit wel, dan zal het anker binnen korte tijd verbranden en beschadigd raken.

Dynamo
Op alle Albin motoren met lossen startmotor en dynamo zit vanuit de fabriek een 6V of 12V gelijkstroomdynamo met laadstroomregelaar gemonteerd. Wanneer deze versleten of aan vervanging toe is kunnen we deze voor u reviseren. Revisie van een gelijkstroomdynamo is vergelijkbaar met de revisie van een dynastarter. Ook is er de mogelijkheid om de gelijkstroomdynamo te vervangen door een wisselstroomdynamo door middel van een ombouwset, waarmee de laadcapaciteit aanzienlijk toeneemt. Informeert u vrijblijvend naar de mogelijkheden hiervoor.